artikel santribiografiHeadlineHikmahilmu alamjawharatuttauhidKhazanahkitab kuningpengajianUncategorized

wanita wanita pemimpin penghuni syurga

al hikmah 2.net wanita wanita syurga mempunyai pemimpin . pemimpin yang benar adalah pemimpin yang di puji dan di persaksikan oleh allah SWT. waqnita wanita yang diangkat nya sebagai pemimpin di syurga wanita yang di ridhoinya dan di terimanya dengan penerimaan yang baik .

pemimpin wanita penghuni syurga itu adalah khadijagh , istri KN.Muhammad SAW ,fatimah putri rasulullah SAW, Maryam putri imran , ibu nabiisa as, asiyah istri fir’aun hal ini sebagaimana sabda kn.muhammad SAW yang di riwayakan oleh imam ahmad , imam at tahawi dan imam al hakim dalam kitabnya al mustadrak dengan sanad yang shahih .

ibnu abbas berkata ” rasullulah membuat empat garis lurus di atas tanah . kemudian beliau bersabda “tahukah kalian apa ini/” para sahabat menjawab ;allah dan rasulnya lebih mengetahui ; kemudian rasulullah SAW bersabda ” sebaik baiknya wanita penghuni syurga adalah khadijah binti khuailid , fatimah binti muhammad ,maryam binti imran dan asiyah binti muzahim istrinya fir’aun ” 9 HR. Ahmad)

Dari ali bin abu thalib Ra, nabi SAW bersabda ,”sebaik baik wanita adalah maryam dan kjadijah “(HR. bukhari).

maryam adalah pemimpin pertama wanita penghuni syurga dan dia adalam wanita terbaik secara umum .hal ini sebagai mana di riwayatkan dari jabir Ra,, ia baerkata bahwasannya rasulullah SAW, bersabda ” pemimpin wanita penghuni syurga setelah maryam binti imran adalah fatimah ,khadijah dan asiyah istri fir’aun ” maryam di katakan sebagai wanita terbaik , berdasarkan firman allah swt , QS, AL Imran ,:37 dan QS al imran ,3: 42.

mereka berempat merupakan contoh wanita sempurna dan shalehah. maryam di puji oleh allah SWT . karna menjaga kehormatannya , khadijah adalah wanita jujur dan beriman kpd kn. muhammad SAW .

sedikit pengetahuan dari hasil pengajian

Related Articles

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan.

Situs ini menggunakan Akismet untuk mengurangi spam. Pelajari bagaimana data komentar Anda diproses.

Back to top button